Den 22 november var 190 elever – 18 lag från sju skolor – på plats i Upplands-Väsby för en skolturnering i flaggfotboll. Arrangör och spindeln i nätet för turneringen var Carlos Barillas som under våren 2025 har en anställning på SWE3 för att som skolambassadör föra ut flaggfotboll och rörelseglädje till barn och ungdomar.
Föreningen inom SWE3 som vill veta mer om, eller ta del av satsningen på, skolsamverkan kan kontakta Carlos Barillas på carlos.barillas@swe3.org.
Under 2023 och 2024 sökte SWE3 skolambassadörer för amerikansk fotboll, flaggfotboll samt landhockey till projektet Skolsamverkan. Projektet hade som mål att inspirera barn och unga till rörelse på ett lustfyllt och enkelt sätt, utifrån deras egna idéer och villkor och samtidigt tillgängliggöra SWE3:s idrotter för fler.
Genom SWE3:s skolambassadörerna fick barn och unga möjlighet att prova förbundets idrotter och på så vis kunde SWE3 bidra vi till rörelse och glädje på raster, idrottsdagar, lektioner och fritids – under 2023 fick 5 815 elever på 31 skolor testa på amerikansk fotboll, flaggfotboll eller landhockey, under 2024 var det mer än 15 000 elever i 64 olika skolor på 24 orter. Gensvaret från såväl elever som skolpersonal har varit mycket positivt, framförallt från de anpassade grundskolor med elever med funktionsnedsättning som fått besök.
En av skolambassadörerna var Carlos Barillas, som avslutade 2024 med i slutet av december vara på plats på härliga Årbyskolan i Eskilstuna där det hölls en skolturnering i flaggfotboll i dagarna två. Där blev det återigen tydligt vilken positivt gensvar skolbesöken får hos såväl skolor som elever.
Under första halvåret 2025 fortsätter Carlos Barillas som skolambassdör, men nu i form av en tillfällig anställning på SWE3. I planeringen finns bland annat en ny skolturnering i Stockholm i april och en turnering specifikt för anpassade grundskolor.
Nyckeln till ett framgångsrikt skolbesök, vilken är det?
– Jag ber alltid eleverna om tre saker. Försök så gott du kan. Och försök även om det inte lyckas första gången. Jag utgår alltid från att våra sporter är nya för eleverna, att det är nya rörelser de måste lära sig. Det är enkla rörelser, men ändå nytt. Och att de ska visa respekt mot varandra så att alla vågar prova. Det är roligt att ha roligt tillsammans om vi är respektfulla mot varandra, om vi tänker på hur vi pratar med varandra. Oavsett elevernas ålder utgår jag från dessa tre grundprinciper, och jag är tydlig med vad jag förväntar mig av eleverna. Struktur och regler är viktigt, och det gör att upplevelsen och gensvaret blir bättre.
Det pratades under 2024 om en Taylor Swift-effekt, att många unga genom henne fick upp ögonen för amerikansk fotboll och flaggfotboll. Är det något du märkt av?
– Det är absolut en verklighet! Många vet vem Travis Kelce är, de känner inte till någon annan amerikansk fotbollsspelare, men de känner till honom och de känner till laget Kansas City Chiefs. Det är roligt!
Finns det några fördomar om amerikansk fotboll och flaggfotboll du möter?
– Många serier och filmer om amerikansk fotboll ger en onödigt våldsam bild av sporten, så det är vad många har med sig från tv. Och absolut, amerikansk fotboll är en fysisk sport, men ett av mina mål är att visa att det finns så mycket olika aspekter av sporten, att det inte är en onödigt våldsam sport. Flaggfotboll är en idrott som allt fler får upp ögonen för och att idrotten nu är en OS-idrott hjälper till i detta, det ger mer uppmärksamhet i till exempel media och det märks tydligt att intresset ökar.